İran'da Özel Eğitim


İran’da İstisnayi Bireylerin Eğitim Tarihçesi:
İran’da zihin engellilerin (istisnayi bireylerin) eğitim ve öğretimi 20.yüzyılın başına kadar uzanır. Bu dönemde ilk okul işitme engelliler için Jabbar Bagçeban tarafından Tahran’da açılmıştır. Aynı dönemde Tebriz’de ilk görme engelliler okulu Alman keşiş Cristfl tarafından kurulmuştur. Bunların yanında görme engelliler için ilk yatılı okul 1910’da Tahran’da kurulmuş, bunu zihin engelliler için Anabasir okulu ve khazaeli vb. okullar izlemiştir. 1928 yılında Milli Eğitim Bakanlığı’nda engelli çocuklar için özel bölüm kuruldu. Bu bölümün kurulmasıyla birlikte İran’ın farklı bölgelerinde zihin engelliler için eğitim ve öğretime başlanmıştır. Milli eğitimin raporuna göre 10 yıl sonra 1938’de 8000 engelli çocuk eğitimden yararlanmaya başlamıştır. 1951’de engelli çocuklar için İran’da ayrı bir bakanlık kuruldu.(1)

Zihin Engelli Çocukların Yerleştirmesi:

İran’da okul çağına gelen tüm çocuklar 6 yaşında İstisnai Milli Eğitim Bakanlığı tarafından özel bir değerlendirmeye tabi tutulur. Zeka puanları normalin altında ya da üzerinde olanlar özel eğitime alınır. Yerleştirme işlemi değerlendirmeye göre yapılır.                                
Zeka puanları zihin engelliler ile normal arasında olan çocuklar normal okula devam ederler. zihin yetersizliği olan çocuklar eğitim açısından yerleştirme 3’e ayrılır: Eğitilebilen, gelişmeye açık, desteğe ihtiyaç duyan. Eğitilebilen çocukların ihtiyaçları  İstisnayi Milli Eğitim Bakanlığı tarafından karşılanır. Diğer 2 gurup ise Refah Kurumu tarafından desteklenir.
Zeka puanları zihin engelliler ile normal arasında olan çocuklar normal okula devam ederler.(2)